THE OXFORD HANDBOOK OF THE ARCHAEOLOGY AND ANTHROPOLOGY OF ROCK ART

THE OXFORD HANDBOOK OF THE ARCHAEOLOGY AND ANTHROPOLOGY OF ROCK ART

Bruno David y Ian J. McNiven (Monash University, Australia) – Editores

Oxford, Reino Unido. OXFORD University Press. ISBN: 9780190607357. 1192 págs. Enero de 2019. Encuadernado.

PVP EUR 144,00 (4% IVA incluido)

El arte rupestre es una de las expresiones culturales más visibles y geográficamente más extendidas, y abarca gran parte del período de existencia de nuestra especie. El arte rupestre también proporciona información rara y, a menudo, única en la mente y las capacidades visuales creativas de nuestros antepasados ​​y cómo se utilizaron afloramientos rocosos seleccionados con imágenes distintivas para construir paisajes simbólicos y dar forma a visiones del mundo. Igualmente importante, el arte rupestre a menudo es central para la expresión y el compromiso con las entidades y fuerzas espirituales, y en todas estas dimensiones señala la diversidad de las prácticas culturales, a través del lugar y a través del tiempo. Durante los últimos 150 años, los arqueólogos han estudiado artes antiguas en superficies rocosas, tanto al aire libre como en cuevas y refugios de roca, y los antropólogos sociales han revelado cómo las personas hoy en día utilizan el arte en sus vidas diarias. Este nuevo Oxford Handbook muestra ejemplos de este tipo de investigación en todo el mundo y en una amplia gama de contextos culturales, dando una idea de la variabilidad regional del arte, su antigüedad y la importancia que tiene para las personas en el mundo. pasado reciente y hoy, incluyendo cómo nos hemos tendido a dar sentido al arte de los demás, repleto de nuestras propias ideas preconcebidas. Revisa los enfoques teóricos pasados, presentes y emergentes de la investigación del arte rupestre y presenta nuevos métodos de vanguardia en el análisis del arte rupestre para estudiantes e investigadores profesionales.

 

Extracto del índice:

List of Contributors

Online Supplementary Material

Introduction

1. Towards an Archaeology and Anthropology of Rock Art  Bruno David and Ian J. McNiven

Part I: Geographical and Historical Perspectives

2. Interpretative Frameworks and the Study of the Rock Arts  Margaret W. Conkey

3. North European Rock Art: A Long-term Perspective  Joakim Goldhahn

4. The Rock Art of Sub-Scandinavian Europe  Olivia Rivero and Juan F. Ruiz

5. The Archaeology of Rock Art in Northern Africa  Savino di Lernia

6. The Rock Art of Sub-Saharan Africa  Jean-Loïc Le Quellec

7. Rock Art of Northern, Central, and Western Asia  Andrzej Rozwadowski

8. The Rock Art of South and East Asia  Paul S.C. Taçon

9. Australia’s Rock Art Heritage: A Thematic Approach to Assessing Scientific Value  Jo McDonald

10. Rock Art of the Pacific: Context and Intertextuality  Meredith Wilson and Chris Ballard

11. Rock Art of North America  David S. Whitley

12. Rock Art in Central and South America: Social Settings and Regional Diversity  Andrés Troncoso, Felipe Armstrong, and Mara Basile

Part II: Conceptual Approaches to Rock Art: Investigating Meaning

13. Tracing Symbolic Behaviour across the Southern Arc  Natalie R. Franklin and Phillip J. Habgood

14. Signalling Theory and Durable Symbolic Expression  Douglas W. Bird and Rebecca Bliege Bird

15. The Psychology of Graphic Perception  Jan B. Deregowski

16. European Palaeolithic Rock Art and Spatial Structures  Jean Clottes

17. Art and Environment: How Can Rock Art Inform on Past Environments?  George Nash

18. Images of Animals in Rock Art: Not Just ‘Good to Think’  Iain Davidson

19. Plants Before Animals? Aboriginal Rock Art as Evidence of Ecoscaping in Australia’s Kimberley  Sven Ouzman, Peter Veth, Cecilia Myers, Pauline Heaney, and Kevin Kenneally

20. ‘Enigmatic Images from Remote Prehistory’: Rock Art and Ontology from a European Perspective  Andrew Meirion Jones and Marta Díaz-Guardamino

21. Rock Art, Music, and Acoustics: A Global Overview  Margarita Díaz-Andreu and Tommaso Mattioli

22. The Production of Ethnographic Records and Their Use in Rock Art Research  Julien Monney and Leïla Baracchini

23. Rock Art and Ethnography in Australia  Liam M. Brady, Robert G. Gunn, Claire Smith, and Bruno David

24. Rock Arts, Shamans, and Grand Theories  Anne Solomon

25. A New Framework for Interpreting Contact Rock Art: Reassessing the Rock Art at Nackara Springs, South Australia  Claire Smith, Jordan Ralph, Kylie Lower, Jennifer McKinnon, Matthew Ebbs, and Vincent Copley Senior

26. Creolization in the Investigation of Rock Art of the Colonial Era  Sam Challis

27. Out of Time and Place: Graffiti and Rock Art Research  Ursula K. Frederick

28. Memory, Materiality, and Place in Ojibway Rock Art Performances  Alex K. Ruuska

29. Rock Art as Cultural Expressions of Social Relationships and Kinship  Liam M. Brady, John J. Bradley, and Amanda Kearney

30. Bodies Revealed: X-ray Art in Western Arnhem Land  Luke Taylor

31. Rock Art and Aesthetics  Thomas Heyd

Part III: Methods: Marks in Time and Place

32. The Science of Rock Art Research  Guy Gibbon

33. Recording Rock Art: Strategies, Challenges, and Embracing the Digital Revolution  Liam M. Brady, Jamie Hampson, and Inés Domingo Sanz

34. GIS in Rock Art Studies  Michelle L. Wienhold and David W. Robinson

35. 3-D Modelling in Rock Art Research: Terrestrial Laser Scanning, Photogrammetry, and the Time Factor  Stéphane Jaillet, Jean-Jacques Delannoy, Julien Monney, and Benjamin Sadier

36. Archaeomorphological Mapping: Rock Art and the Architecture of Place  Jean-Jacques Delannoy, Bruno David, Robert G. Gunn, Jean-Michel Geneste, and Stéphane Jaillet

37. Taphonomy on the Surface of the Rock Wall: Rock-Paint-Atmosphere Interactions  Emilie Chalmin, Stéphane Hœrlé, and Ina Reiche

38. Characterizing Rock Art Pigments  Emilie Chalmin and Jillian Huntley

39. The Use of Harris Matrices in Rock Art Research  Edward Harris and Robert G. Gunn

40. Radiocardon Dating in Rock Art Research  Fiona Petchey

41. Optical Dating of Rock Art  Richard G. Roberts

42. Uranium-Thorium Dating of Cave Art  Alistair W.G. Pike

Part IV: The Public Consumption of Art: Applying and Managing Art in the Present

43. Cultural and Intellectual Property Rights in Rock Art: A Case Study of Australian Indigenous Art  Stephen Gray

44. The Conservation and Management of Rock Art: An Integrated Approach  Johannes Loubser

45. Rock Art Tourism  Melanie Duval, Christophe Gauchon, and Benjamin Smith

46. Past Images, Contemporary Practices: Re-use of Rock Art Images in Contemporary San Art of Southern Africa  Leïla Baracchini and Julien Monney

47. The Use and Re-use of Rock Art Designs in Contemporary Jewellery and Wearable Art  Lynette Russell and Myles Russell-Cook

48. Visiting Gonjorong’s Cave  Valda Blundell and Woddordda Traditional Owners Donny Woolagoodja, Janet Oobagooma, and Leah Umbagai

Index

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