DOS NUEVOS OXFORD HANDBOOK DE MUSICA

Los Oxford Handbook son una serie con varias subseries en muchas materias, que engloban excelentes artículos sobre materias muy específicas y que pueden servir como una primera introducción a un tema muy concreto. Son una especie de Companion, y creemos que por su alta calidad, por el nivel de sus autores y por la relevancia de sus temas, tienen esa excelente acogida entre ustedes. Podemos enviarles más títulos en las materias que ustedes nos pidan.

THE OXFORD HANDBOOK OF TOPIC THEORY

Danuta Mirka (University of Southampton, Reino Unido) – Editora

Oxford, Reino Unido. OXFORD University Press. ISBN. 9780199841578. Noviembre de 2014. 704 págs. Encuadernado.

PVP EUR 142,00 (4% IVA incluido)

Los tópicos son signos musicales desarrollados y empleados, principalmente, durante el siglo XVIII. Su importancia reside en las asociaciones, que eran muy fácilmente reconocibles, con diferentes géneros, estilos y tipos de música. La teoría de los tópicos, que se usa para explicar los sujetos convencionales de la composición musical de este periodo, están en la teoría musical de ese siglo, la estética y la crítica.

 

Extracto del índice:

Introduction. Danuta Mirka

Section I. Origins and Distinctions

Chapter 1. Topics and Opera Buffa. Mary Hunter

Chapter 2. Symphonies and the Public Display of Topics. Elaine Sisman

Chapter 3. Topics in Chamber Music. Dean Sutcliffe

Section II. Contexts, Histories, Sources

Chapter 4. Music and Dance in the Ancien Régime. Lawrence Zbikowski

Chapter 5. Ballroom Dances of the Late Eighteenth Century. Eric McKee

Chapter 6. Hunt, Military, and Pastoral Topics. Andrew Haringer

Chapter 7. Turkish and Hungarian-Gypsy Styles. Catherine Mayes

Chapter 8. The Singing Style. Sarah Day-O’Connell

Chapter 9. Fantasia and Sensibility. Matthew Head

Chapter 10. Ombra and Tempesta. Clive McClelland

Chapter 11. Learned Style and Learned Styles. Keith Chapin

Chapter 12. The Brilliant Style. Roman Ivanovitch

Section III. Analysing Topics

Chapter 13. Topics and Meter. Danuta Mirka

Chapter 14. Topics and Harmonic Schemata: A Case from Beethoven. Vasili Byros

Chapter 15. Topics and Formal Functions: The Case of the Lament. William Caplin

Chapter 16. Topics and Tonal Processes. Joel Galand

Chapter 17. Topics and Form in Mozart’s String Quintet in E flat major, K. 614/i. Kofi Agawu

Chapter 18. Topical Figurae: The Double Articulation of Topics. Stephen Rumph

Chapter 19. The Troping of Topics in Mozart’s Instrumental Works. Robert Hatten

Section IV. Performing Topics

Chapter 20. Performing Topics in Mozart’s Chamber Music with Piano. John Irving

Chapter 21. Recognizing Musical Topics vs. Executing Rhetorical Figures. Tom Beghin

Chapter 22. Eloquent Performance: The Pronuntiatio of Topics. Sheila Guymer

Section V. Listening to Topics

Chapter 23. Amateur Topical Competencies. Melanie Lowe

Chapter 24. Expectation, Musical Topics, and the Problem of Affective Differentiation. Elizabeth Hellmuth Margulis

Chapter 25. Listening to Topics in the Nineteenth Century. Julian Horton

 

 

THE OXFORD HANDBOOK OF OPERA

Helen M. Greenwald (New England Conservatory, USA) – Editora

Oxford, Reino Unido. OXFORD University Press. ISBN. 9780195335538. Noviembre de 2014. 1152 págs. Encuadernado.

PVP EUR 168,00 (4% IVA incluido)

¿Qué es la ópera? Esta aparentemente simple pregunta es contestada por varios expertos que intentan dar una explicación de la adaptación de la ópera a los cambios artísticos y políticos de su tiempo, a la influencia de la ópera en su mundo y viceversa, a la identidad nacional de la época del romanticismo, las diferentes ediciones y las fuentes de composición de los más grandes autores. Hay mucha teoría, pero también mucha práctica. Es una obra muy importante, completa y con un epílogo de un compositor contemporáneo que habla, cándidamente, sobre la composición operística en la actualidad.

 

Extracto del índice:

INTRODUCTION: Helen M. Greenwald

1. Tim Carter: What is Opera?

2. Emanuele Senici: Genre

3. Derek B. Scott: Musical Theater(s)

4. Monika Hennemann: Operatorio?

5. Lydia Goehr: The Concept of Opera

PART II. WORDS, MUSIC, AND MEANING

The Libretto and the Score

6. Vincent Giroud: Oft-Told Tales

7. Marina Frolova-Walker: The Problem of National Style

8. Damien Colas: Musical Dramaturgy

9. Andreas Giger: Versification

10. John Warrack: The German Libretto of the Early Nineteenth Century

11. William Drabkin: Analyzing Opera

Humanism, Verisimilitude, and Voice

12. Wendy Heller: Opera between the Ancients and the Moderns

13. Thomas Betzwieser: Verisimilitude

14. Michal Grover-Friedlander: Voice

15. Julian Rushton: Characterization

16. Lawrence Kramer: Meaning

PART III: PERFORMANCE AND PRODUCTION

17. Hilary Poriss: Divas and Divos

18. Martha Feldman: Castrato Acts

19. Mark Everist: Rehearsal Practices

20. Simon Williams: Acting

21. Ryan Minor: The Chorus

22. Alessandro Di Profio: The Orchestra

23. Linda Tomko: Dance

24. Katherine Syer: Production Aesthetics and Materials

25. Veronica Isaac: Costumes

26. Ulrich Mueller: Regietheater/ Director’s Theater

27. Mary Hunter: Historically Informed Performance

PART IV: OPERA AND SOCIETY

28. Marianne Betz: Opera Composition and Cultural Environment

29. Valeria De Lucca: Patronage

30. Georgia Cowart: Audiences

31. Daniela Macchione: Autographs, Memorabilia, and the Aesthetics of Collecting

32. Marc Weiner: Politics

33. Jesse Rosenberg: Religion

34. John Graziano: Race

35. Alexandra Wilson: Gender

36. W. Anthony Sheppard: Exoticism

37. Francesco Izzo: Censorship

PART V: TRANSMISSION AND RECEPTION

38. Louise Stein: How Opera Traveled

39. James Parakilas: The Operatic Canon

40. Paul Watt: Critics

41. Thomas Christensen: Soundings Offstage

42. Marcia J. Citron: Visual Media

43. Helen M. Greenwald: Operatic Images

44. Linda Fairtile: Sources

45. Charles Brauner: Reconstructions

46. Patricia Brauner: Editing Opera

47. Philip Gossett: Writing the History of Opera

PART VI: OPERA ON THE EDGE

48. Joy H. Calico: 1900-1945

49. Robert Fink: After the Canon

EPILOGUE

50. Jake Heggie: Composing Opera Today

Index of Musical Works

General Index

Comments are closed.